La aniversară, ca la paradă

tricolor

De o ora stau si ma uit la televizorul meu cu prieteni de cartier online- adica FB, asa cum m-am uitat acum un sfert de veac la televiziunea romana libera. Selfies cu ii si steaguri, mai mult femei si copii decat barbati, la multi ani si urari de bine, ne-am luat tara inapoi, chestii…

Am ratat, cu Isabella, parada militara de la Iasi, anuntata in program intre 10.45-11.15. Am ajuns la 10.50 si deja se terminase. Mai, ai naibii moldoveni, se miscara repede! Asa ca am prins ora 11 fix acasa si am privit la televizor cum curgeau fulgi cu apa, la Bucuresti, pe scafarlia unor presedinti si politicieni si, intr-un fel egoist, mi-am zis in sufletul meu, ca iaca, macar azi, ne ploua egal pe toti pe chelie…

Ba, mai mult, Samia, care are toate bancurile zilei la ea, mi-a marturisit ca tocmai a fost prins un politician cu mainile in propriile buzunare. Mai, chiar ca se schimba lucrurile!

Privii cu admiratie si cu mirare, in acelasi timp: la ziua natiei ni se plimba tancurile pe sub nas! Vezi, pe vremea tovarasului lucrurile pareau mai corecte: erau reprezentate toate „clasele sociale”. Defilau toti, inclusiv tancurile. Ne aparau „cuceririli rvolutionari, tovarasi” si, mai degraba, ne amenintau. Era un sentiment de admiratie cu groaza la un loc.

Cum ar arata azi o parada de ziua Patriei? Mi-ar placea sa vedem si noi, acolo, tarani victoriosi cu  saci de roade imbelsugate, cu oi, vaci si porci in preliminarii pentru Craciun, muncitori reprezentandu-si industriile, intelectuali cu cercetarea sus!pe pancarte, sportivi cu medalii si olimpici internationali ai mintii, DNA-ul si ultimele sale achizitii salutand cu bratarile nou primite, politicienii, si ei, cu munca… la vedere, si, da, armata biruitoare aparand cuceririle Revolutiei. Care cuceriri se vad de la distanta in ruinele zonelor industriale, in numarul asistatilor social, in plaga care sta pe invatamantul complet neadaptat la cerintele prezentului (ce sa mai zic de viitor?) si tot asa…

Si m-am gandit ca in trecut noi eram expusi la un chip al Romaniei machiat cu fard si entuziasm si, in timp ce priveam, ni se nasteau in suflet, pe frig si in mari lipsuri materiale, idealurile unei Romanii libere si cu adevarat mari. Tot universul sonor era ticsit de cantece si poeme patriotice. Sa nu credeti ca erau doar poetii de salon ai zilei, ci vibrau undele de Eminescu, Goga, Cosbuc… “La trecutu-ti mare, mare viitor!”. Si cand auzeam asta ne durea sufletul… de mandrie si neputinta. Fiecare avusese pe cineva in familie sau cunoscut care murise la Canal, iar mai demult – la Cotul Donului, ori mai demult – la Marasesti, Marasti, Oituz… Si la asemenea trecut indurerat, speram si visam la viitor. Uneori mi-era frica si de propriile mele ganduri. Era exclus sa impartasesti cu cineva un vis. Totul trebuia derivat, disimulat, imbracat in mantii si perdele de fum, sa nu se prinda “ei”. Ei erau peste tot. Doar in gandurile noastre nu patrundeau. Iar noi ne gandeam la viitor. Fiecare dupa imaginatia sa.

De aceea am fost creduli si usor de dus de nas la Revolutie. Stupid people a sarit ca ars cand oracolul Brucan a profetit 20 de ani pentru ca romanii sa ajunga sa inteleaga democratia.

Sa ma intorc la oile noastre. In noiembrie, a tresarit ceva in tineretul patriei, asa, ca un comportament dincolo de binecunoscutele like-uri de pe peretii marii solutii nutritive FB. Un comportament in care muschii au exprimat dincolo de click o vointa comuna. Dragi compatrioti tineri, luati aminte la greselile parintilor vostri carora li s-a confiscat sacrificiul si speranta in doar cateva zile, acum 25 de ani. Dihonia bine insamantata si cu maiestrie condusa a dus la disolutia poporului imediat. Astazi, dupa atata amar de vreme, e un prim semn pozitiv de coagulare. Ce bine ar fi sa existe si o cauza clara. Deocamdata, in afara de “Puie Monta”, nu s-a auzit si scris altceva.

Si asa nu functioneaza lucrurile. In cazul in care cineva face un/o wish list, vin si eu cu o propunere. Mai demna de poporul acesta si de Ziua Nationala a Romaniei.

Lasă un răspuns

